+31 (0) 6 51928950 info@werkatleet.nl

Week zonder koffie

Jeroen en ik (Joep) zijn groot fan van uitdagingen. Niet voor niks dat bij onze vitaliteitsprogramma’s vaak challenges terug komen waar werknemers mee aan de slag gaan. Deze challenges kunnen uiteenlopen om meer beweging te stimuleren met bijvoorbeeld wandelen tot aan meer focussen door het gebruik van de pomodoro techniek.

Uiteraard willen wij zelf graag het goede voorbeeld geven en dagen we onszelf regelmatig uit met een challenge. Zo gingen we aan de slag met de challenge: een weekje zonder koffie.

Eerlijk is eerlijk… ik kon me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een week zonder koffie heb gedaan, dus ik kon een pittige uitdaging verwachten. Het doorbreken van mijn vaste patroon en zonder de dagelijkse shot cafeïne de dag starten, wat zou er allemaal gebeuren?

Een beeld van ons beiden voor deze week begon: we dronken allebei al niet meer dan 3 koppen per dag tot maximaal 13:00 ‘s middags. Verder drinken we allebei geen frisdrank, geen thee met cafeïne en eten we vrijwel geen producten met cafeïne.

Wat doet cafeïne nou eigenlijk?

Veel mensen denken dat cafeïne energie geeft, helaas is dat niet helemaal waar. Cafeïne blokt vermoeidheid, dat is net iets anders. We leggen het graag voor je uit. Er zijn twee verschillende factoren die bepalen of je wakker bent of slaapt. Een daarvan is je circadiaanse vierentwintiguursritme (je biologische klok) en de ander is slaapdruk.

Op het moment dat je wakker bent, bouwt een stofje genaamd adenosine zich op in de hersenen. Hoe langer je wakker bent, hoe meer van dit stofje wordt op gebouwd. Je kunt dat stofje eigenlijk zien als een soort poortwachter die in de gaten houdt hoe lang je wakker bent sinds je bent opgestaan. Wanneer de stijging van de adenosine te hoog wordt, krijg je steeds meer zin om te slapen. Dat noemen we ook wel slaapdruk.

Cafeïne gaat de strijd aan met deze adenosine en wel op de volgende manier. In de hersenen zitten verschillende receptoren waar de adenosine naartoe gaat. Wanneer er voldoende receptoren gevuld zijn, word je moe en krijg je zin om te gaan slapen. De cafeïne is echter een dwarsliggende factor, want deze kruipt in dezelfde receptoren als waar de adenosine in wil en schermt deze vervolgens af. Door zo veel mogelijk receptoren over te nemen, zorgt de cafeïne ervoor dat je niet moe of slaperig wordt, maar dat je je alert en wakker voelt. Laat het nou ook nog eens zijn dat deze cafeïne onwijs lang in het lichaam blijft rondzwerven, waardoor de hersenen niet echt tijd krijgen om uit te rusten. De half waarde tijd van cafeïne ligt tussen de 6 en 12 uur. Dat betekent dat een kop koffie om 12 uur ’s middags ervoor kan zorgen dat de helft van de cafeïne uit deze kop koffie ’s avonds nog gewoon in het lichaam rondzwerft.

Via deze youtube link vind je een uitgebreide uitleg over cafeïne en de werking ervan.

Wat voor resultaat bracht het ons?

Allereerst was de eerste dag bijzonder te noemen. Waar je zo gewend bent om ’s ochtends een kop koffie te drinken, gebeurde dit de eerste dag ook bijna zonder over na te denken. Wake up call, ver uit de buurt blijven van dat koffiezetapparaat! Niet meer op de automatische piloot, maar bewust bezig zijn met keuzes maken is een echte eye-opener.

De rest van de week ging het steeds beter en gemakkelijker. Vooral de nachtrust werd aanzienlijk beter. Een duidelijk realisatie moment dat cafeïne wel degelijk een grote invloed heeft op de slaap zoals de wetenschap al beweerde. Voor ons beiden een challenge om binnenkort weer terug te laten komen voor een langere periode. Daarnaast drinken we nu niet meer dan 1 kop per dag. Een goede nachtrust gaat boven alles!

Onze volgende challenge begint na deze week weer. Benieuwd wat we gaan doen? Volg ons via Instagram: @werkatleet