+31 (0) 6 51928950 info@werkatleet.nl

Ik eet al zo weinig, maar verlies nog steeds geen gewicht. Hoe kan dat nou?

Een veelvoorkomende fout bij het willen verliezen van gewicht is té weinig eten. Graag leg ik aan de hand van input en output uit hoe ons lichaam normaal gesproken werkt.

Input zijn calorieën die ons lichaam binnen komen uit eten en drinken. Output zijn calorieën die ons lichaam verbruikt door beweging, slapen of simpelweg ‘hier zijn’.

Input < Output: Afvallen
Input > Output: Aankomen
Input = Output: Onderhouden

Er zijn sowieso een aantal uitzonderingen op de regel, die behandel ik onderaan.

Ons systeem werkt dus normaal gesproken als volgt: zorg ik dat er minder calorieën binnen komen dan mijn lichaam verbruikt, dan val ik af. Hier zit namelijk meteen het gevaarlijke, want krijgt ons lichaam te weinig binnen dan komt het in een soort van overlevingsstand. Ons lichaam denkt dat er voedselschaarste aankomt, dus gaat het alle calorieën die binnen komen opsparen om te zorgen dat vitale functies (bijv. ademhaling) kunnen blijven werken. Dit zorgt er dus voor dat je alsnog kunt aankomen in gewicht, terwijl je bijna niks binnen krijgt.

Wanneer je dus wil afvallen, is het van belang om het verschil tussen input en output zo klein mogelijk te maken, maar dan wel zo dat je input iets kleiner is dan je output. Een minimaal verschil voor langere periode zorgt voor een duurzaam resultaat.

Uitzonderingen

De gevaarlijkste uitzondering op de regel is suiker. (geraffineerde) Suiker zorgt er namelijk voor dat je gewoon kunt aankomen in gewicht, zonder dat je in een zogenoemd calorieoverschot zit. Huh, hoe kan dat dan? Je krijgt minder calorieën binnen dan je nodig hebt, maar je komt toch aan?

Wanneer suiker het lichaam binnen komt, wordt er een proces op gang gebracht. Er wordt insuline aangemaakt in de alvleesklier om, zodra de suiker is omgezet naar glucose, de suikers te gebruiken als energie in de spieren en cellen. Echter, als er een overschot aan suikers binnen komt, kan de insuline niet alle suikers kwijt en slaat het deze op voor later gebruik. Gevolg: er wordt een laagje vet gecreëerd die je normaal gesproken later kunt gebruiken als energie.

Daarnaast is er nog iets anders dat ik moet benoemen: producten met zoetstoffen. Light/zero producten zonder suiker, maar bomvol zoetstoffen als aspartaam, stevia of cyclamaat kunnen grote boosdoeners zijn. Deze stoffen smaken namelijk hetzelfde als – of zelfs nog zoeter dan –  suikers en zorgen er dus ook voor dat ons lichaam hetzelfde proces start als wanneer er suiker ons lichaam binnen zou komen. Het zorgt voor insuline-afgifte die vervolgens niet gebruikt wordt. Door de insuline afgifte daalt onze bloedsuiker spiegel wel en wanneer deze daalt, krijgt ons lichaam een signaal dat het weer tijd wordt om te eten. Daarnaast zorgt het voor een disbalans in de insuline productie, zelfs zo erg dat het lichaam een keer kan zeggen: het is goed geweest met jou! Ik stop er maar mee. Gevolg dat wanneer er dan echte suiker binnen komt, deze ook niet meer goed kan worden ingezet. Dit is overigens een van de verschijnselen bij diabetes type 2. Een veel voorkomende welvaartsziekte die voorkomen kan worden met de juiste voeding.

Meer informatie over snelle suikers vind je in onze blog: www.werkatleet.nl/chocola

Wat moet ik nou?

Wij raden je altijd aan om producten met zoetstoffen compleet te mijden en vooral in te zetten op pure, onbewerkte producten.Ook is het verstandig om geraffineerde of toegevoegde suikers zo veel mogelijk te mijden. Jezus mina…

Kleine stapjes zorgen voor een duurzaam resultaat. Dus mocht jouw eetpatroon voor nu voornamelijk bestaan uit geraffineerde suikers en zoetstoffen, zorg dan dat je met kleine veranderingen begint. Ruil bijvoorbeeld alle suiker/zoetstofrijke dranken in voor water met fruit. Verander cruesli uit het ontbijt in zelfgemaakte granola, ruil de witte boterham met jam in voor een salade en kies altijd voor de volkoren varianten van ieder product. Zo zijn er nog tig kleine stappen die jou langzaam kunnen helpen naar een gezond eetpatroon. Daar helpen wij je graag bij. Heb je hulp nodig bij het duurzaam gewicht verliezen of heb je vragen over bovengenoemde?. Stuur me een bericht via Joep@werkatleet.nl

 

 

nl_NLDutch
en_USEnglish nl_NLDutch