+31 (0) 6 51928950 info@werkatleet.nl

‘Mensen die 100 worden, leven in een cultuur die de juiste beslissingen voor ze heeft gemaakt.’ – Michel Poulain

Als je aan 20 willekeurige voedingscoaches vraagt wat een gezond eetpatroon is, zul je 20 verschillende antwoorden ontvangen. De ene predikt voor een dieet met veel vlees, want daar zitten toch alle eiwitten en aminozuren in. De ander pleit juist voor veganistisch, de volgende zal zeggen dat je veel koolhydraten moet eten en de ander vindt juist een ketogeen dieet helemaal dé shit.

Hoe kan het toch dat de wereld van voeding en gezondheid zo uiteenloopt? Wat is nou écht een gezond eetpatroon?

Joep is één van de 100 000 voedingscoaches in Nederland. Zijn achtergrond is orthomoleculair en hij noemt zichzelf graag een biohacker. Hij test ieder dieet en iedere nieuwe trend op het gebied van voeding op zichzelf en heeft daar uiteindelijk een juist eetpatroon in gevonden. Hij heeft een mening gevormd door alles wat hij getest heeft en vult dat aan met elementen waar de wetenschap het resoluut over eens is. Daarnaast met een flinke dosis gezond verstand en geen enkele verstrengeling met de voedingsindustrie schrijft hij deze blog.

Waarom loopt de wereld van voeding en gezondheid zo uiteen?

Doordat een langdurige interventie studie tussen de 100 – 500 miljoen euro moet kosten zijn er weinig instanties die dit kunnen financieren. De partijen die dit kunnen financieren (lees: levensmiddelenindustrie) speelt hier slim op in door de onderzoeken op te zetten. Toevallig valt 90 procent van de onderzoeken goed uit voor degene die het betaald. Zo kan het dus zijn dat een onderzoek naar een niet gezond product ineens in de supermarkt ligt met een stempel gezond. Daarnaast gaat nieuws over voeding er bij de consument in als zoete koek. Ieder nieuw weetje wordt bekend gemaakt als wereldnieuws en zaait alleen nog maar meer twijfel dan er al is.

Daarnaast wordt ook vanuit cultuur vaak bepaalt wat gezond is. Wij Nederlanders smikkelen van kaas, brood, melk en aardappelen. Hop in de schijf van 5 en het is gezond, right? Niet echt zoals je kunt zien in mijn video over het voedingcentrum. Hoe weet ik dan wel wat écht waarheid is?

The Blue Zones

Mijn definitie van gezondheid is een leefpatroon hebben dat ervoor zorgt dat je dagelijks veel energie hebt, je je fijn voelt, lekker kunt bewegen, kunt sporten, goed hersteld en niet te vaak kampt met fysieke of mentale klachten. Daarnaast misschien wel het belangrijkste: Ik wil graag oud worden, mijn (klein)kinderen een toptijd geven, helder van geest blijven en leven zonder een shitload aan medicijnen en operaties.

Michel Poulain en Gianni Pes deden onderzoek naar de regionale concentratie van honderjarigen op Sardinië en uiteindelijk vertaalde Buettnes dit naar een boek. Hij bedacht een benaming voor plaatsen waar mensen oud (gemiddeld 90+) worden zonder medicijnen, zonder operaties. Gewoon een gezond, fijn en lang leven. De plekken noemen we de blue zones.

De verschillende blue zones liggen in Sardinie (italie), Okinawa (Japan), Loma Linda (Californie), Nicoya (Costa Rica) en Ikaria (Griekenland) en hebben – ondanks ze ver uit elkaar liggen – verschillende eigenschappen die overeenkomen.

Eetpatroon Blue zones

Een van de eigenschappen die – deels – overeenkomst is het eetpatroon van deze gebieden. Zo heb je in Sardinie en Ikaria het mediterraan dieet dat rijk is aan wild geplukte bittere groenten, fruit peulvruchten, vette vis, noten, een overload aan verse kruiden en uiteraard olijfolie van hoge kwaliteit. In Okinawa heeft de zoete aardappel, zeewier, groente en fruitsoorten als de bittermeloen en sojaproducten als tahoe en natto de overhand. Ook hier vinden we vette vis terug en veel shiitakes, gember en knoflook. In Costa rica ziet het er weer iets anders uit, maar komen ook zwarte bonen, zaden, bataat, ei, fruit als mango, passievrucht, guave en papaja flink terug. Daarnaast eten zij ook vette vis en drinken ze dagelijks 1 kop koffie van hoge kwaliteit. Iets dat we ook in Sardinë terug vinden (espresso). In Loma Linda vinden we een voornamelijk vegetarisch eetpatroon met haver, noten, bonen en avocado’s. Ze drinken enkel water. Frisdranken, koffie en zelfs thee is daar taboe.

Het belangrijkste dat al deze gebieden delen is dat de mensen niet veel eten. Ze eten kleine porties. Zoals ze het zelf noemen 80 – 20. Simply said: eet 20% minder en je zult langer leven in goede gezondheid. Daarnaast worden in deze gebieden geen bewerkte producten gegeten en vind je snoepgoed, zuivel en vlees niet of nauwelijks terug. Heb je ooit een Italiaanse nonna een blikej frisdrank zien nuttigen?

Het zal niet of nauwelijks als een verrassing komen dat inwoners van de blue zones – naast dat ze langer leven – wereldwijd het laagst scoren op overgewicht, obesitas, diabetes, kankers en hartziektes.

Voedingspiramide

Vanuit het eetpatroon van de verschillende blue zones heb ik een voedingspiramide gemaakt. Ik geloof er heilig in dat als je je daaraan houdt de kans het grootst is dat je een gezond eetpatroon hebt. Je vindt de piramide via deze link.

Niet te vergeten

Naast dat je gezond moet eten, bewegen de mensen uit de blue zones ontzettend veel. Dagelijkse wandelingen, fysiek buitenwerk (in de tuin) en hun eigen groente verbouwen zorgt ervoor dat ze veel in de buitenlucht komen en dat ze voldoende beweging krijgen. Ook slapen de mensen uit de blue zones kwalitatief goed. Tussen de 7 en 9 uur per nacht en worden ze uitgerust wakker zonder wekker. Heb je moeite met goed slapen, dan kun je via deze blog wat tips lezen om dat te verbeteren.

Ikigai

“Je passie die de moeite waard is om voor te leven”. Dit is iets dat terug komt in alle blue zones. Eigenlijk geeft het weer wat de reden is waar jij ’s ochtends je bed voor uit komt. Weet jij waarvoor je ’s ochtends je bed uit komt? Moeilijke vraag hè? Denk daar maar eens over na…..

 

nl_NLDutch
en_USEnglish nl_NLDutch