+31 (0) 6 51928950 info@werkatleet.nl
The best position is the next position

Na een twee weken vakantie is het voor de meeste mensen weer tijd om aan het werk te gaan. Voor sommigen ontzettend fijn om weer wat regelmaat in het leven te krijgen. Vroeg opstaan, vast eetpatroon, zelfde dagen sporten en de vaste tijden naar kantoor.

Echter, gedurende kantoordagen beginnen de oude pijntjes weer terug te komen. Na een lange dag achter de laptop beginnen pijntjes te komen in de schouders, de heupen, de onderrug. De strijd die een twee-weekse pauze heeft gehad, begint weer van voor af aan: de strijd tegen het ellenlange stilzitten. Deze quote van Ido Portal geeft eigenlijk onwijs mooi weer hoe dat nou komt:

“The body will become better at whatever you do, or don’t do. If you don’t move, your body will make you better at not moving. If you move, your body will allow more movement. ”

Oftewel, wanneer we de hele dag stilzitten wordt ons lichaam beter in stilzitten. Met uiteraard de gevolgen die daarbij horen. Wanneer je veel beweegt, wordt je lichaam daar ook beter in. Het is dus van groot belang om gedurende de dag veel te bewegen en niet continu in dezelfde houding achter je laptop gekluisterd te zitten.

In mijn eerdere blog FOCUS vertelde ik over hoe je kunt werken volgens de pomodoro techniek. Een techniek die je focus optimaliseert door middel van voldoende beweging. Ik zal je geheugen even opfrissen: bij een pomodoro wissel je in 2 uur tijd iedere 25 minuten geconcentreerd werken af met 5 minuten pauze om in beweging te komen. Door na iedere 25 minuten even in beweging te komen, laadt de concentratiepaal in je hersenen weer op en kun je er daarna weer vol tegenaan. Na 4 blokken van 25 minuten werken en 5 minuten beweeg-pauze, neem je een langere pauze van 15 – 30 minuten. Onderstaande houdingen zijn ontzettend mooi te koppelen aan ieder blok van 25 minuten gefocust werken.

De titel van deze blog is ‘The best position is the next position’. Deze sluit ontzettend mooi aan bij de pomodoro techniek, maar ook wanneer je niet met de pomodoro techniek werkt is het super om deze quote in gedachten te houden. Je lichaam vindt het geweldig om gedurende de dag veel te wisselen in houding. En nog beter is tussen iedere wisseling van houding even rond te wandelen, te stretchen, uit het raam te staren of even een praatje te maken met collega’s. Ons advies om te starten met the next position lees je hieronder.

Houding 1: Zittend

Zit rechtop met je heupen, knieën en ellebogen in hoeken van 90°. Probeer het scherm op oog hoogte te hebben.

Up to the next position

Houding 2: Staand

Geen zit-sta bureau? Zet een kistje, een krukje, een emmer of een standup box op je bureau. Wees creatief.

Houding 3: Kleermakers zit

Gebruik het kistje, de emmer of standup box op de grond en werk in kleermakers zit

Houding 4: Saddle pose of squat pose

Zittend op je knieën of hangend in een squat. Deze twee uitdagende houdingen zijn ontzettend goed trainbaar en super om in te werken. Is deze te uitdagend, ga dan weer verder bij houding 1 of 2. Blijf in ieder geval afwisselen!

Het belangrijkste is dat je gedurende je werkdag wisselt in houding. Zorg ervoor dat je altijd de volgende houding in gedachten houdt en het ellenlange zitten voldoende onderbroken wordt.

The best position is the next position..

Veel succes & plezier voor je lichaam!