+31 (0) 6 51928950 info@werkatleet.nl

Ontwikkel een gezonde ochtend routine

Wat is het eerste dat jij doet als je wakker wordt? Ziet jouw ochtend routine er als volgt uit: Telefoon checken – insta door scrollen – nieuws kijken, suf naar de badkamer wandelen, warme douche, kop koffie, boterham met kaas en aan het werk?

Dit is een ochtend routine voor veel Nederlanders en het is een verzameling van gewoontes die je iedere dag herhaalt omdat ze prettig voelen. Je bent het gewend, het zit in je comfortzone. Door je dag zo standaard te beginnen, merk je niet echt verschil in een energie boost of een kickstart van de dag. Daar helpen we je graag een handje bij. Zeker nu je (theoretisch gezien) meer tijd zou moeten hebben voor een kickstart ochtend routine! Wij geloven namelijk dat een gezonde ochtend routine ontzettend veel kan bijdragen aan jouw persoonlijke ontwikkeling, vitaliteit en gezondheid.

Uiteraard ben je vrij om je routine in te delen zoals je zelf wilt, maar mocht je het leuk vinden om te kijken of jij jezelf kunt ontwikkelen voordat de dag begint… stel ik voor dat je vooral verder leest!

Vroeg opstaan

Normaal gesproken zou je eerder op moeten staan als je nieuwe dingen wil toevoegen in je ochtend routine, maar nu veel mensen thuiswerken stel ik voor de reistijd (die we normaal gesproken zouden hebben) te gebruiken voor een nieuwe ochtend routine.

Eigenlijk begint je ochtend routine al met de avond ervoor. Slaap jij met de telefoon naast je oor? Dan is het verleidelijk om die als eerste te pakken zodra je wakker wordt. Daar gaan we verandering in brengen. Zet de wekker en leg de telefoon op een andere plek in je slaapkamer, zodat je je bed uit moet stappen om de wekker uit te zetten. Hierna leggen we de telefoon weer op dezelfde plek terug en starten we met het behalen van de eerste winst.

Eerste winst behalen

Je eerste winst behaal je door je bed direct op te dekken. Mission 1: accomplished! Op naar een volgende overwinning. Je kunt je nieuwe ochtend routine stapje voor stapje gaan verbeteren en iedere stap in je ochtend routine zal voelen als een overwinning waardoor je met veel positieve energie je dag tegemoet gaat. Kijk eens of je per week een van de volgende routines kunt toevoegen aan jouw ochtendritueel.

  • Koud douchen
  • 2 glazen water
  • Wandeling voor je ontbijt
  • Yoga / Stretchen
  • Meditatie
  • Ademhalingsoefening (Wim Hof)
  • 5 bladzijdes lezen

We raden je aan om per nieuwe routine een checklist te maken. Het kan erg simpel door bijvoorbeeld zeven cirkels achter de routine te schrijven. Elke keer dat je de routine gedaan hebt ’s ochtends vink je een cirkel af. Op deze manier geef je meer houvast en kun je jezelf controleren.

Voorbeeld:

Koud douchen – Maandag O – Dinsdag O – Woensdag O – Donderdag O – Vrijdag O – Zaterdag O – Zondag O.

Een gezonde ochtend routine vormt de basis van je dag. Door iedere dag goed te beginnen, krijg je veel positieve energie en lukt het makkelijk om andere uitdagingen gedurende de dag goed te doorlopen.

Veel plezier!

 

 

 

 

Hulp bij persoonlijke ontwikkeling vraag je aan via: www.werkatleet.nl/contact

nl_NLDutch
en_USEnglish nl_NLDutch