+31 (0) 6 51928950 info@werkatleet.nl

Moderne kwakzalverij door supplementen aanbieders?

Veel Nederlanders zijn zich inmiddels bewust van het feit dat zij niet voldoende voedingsstoffen binnen krijgen uit hun eetpatroon, vandaar dat zij dit aanvullen met supplementen. Vanuit een onderzoek van RTL nieuws kwam naar voren dat van een groep ondervraagden maar liefst 57% voedingssupplementen gebruikt. Bij de meest gebruikte voedingsmiddelen zaten Vitamine D en Magnesium. Vitamine D schijnt onmisbaar te zijn tegen Covid 19 en Magnesium is ontzettend belangrijk tegen stressreductie. Orthomoleculair adviseur Joep Rovers is op onderzoek uit gegaan en wat blijkt: Een groot deel van de supplementen die gebruikt worden zijn niet of nauwelijks te gebruiken door het lichaam.

De meeste mensen gebruiken supplementen omdat zij hun lichaam willen ondersteunen, omdat ze denken dat ze te weinig binnen krijgen uit voeding of op advies van een huisarts/specialist. Ook wordt er geadviseerd door mensen om zich heen. Supplementen kunnen zeker van toevoeging zijn op een gezond eetpatroon of een healthy lifestyle, maar het is wel erg belangrijk om te kijken waar je je supplementen vandaan haalt.

In deze blog lees je meer over Magnesium en Vitamine D, de werking van deze stoffen en de opneembaarheid ervan. Informatie is afkomstig uit de opleiding Orthomoleculair adviseur basis van Stichting Ortho Health Foundation.

Micronutriënten

We schalen magnesium en vitamine D onder de micronutriënten. In tegenstelling tot de macronutriënten (koolhydraten, vetten en eiwitten) heb je van micro geen grote hoeveelheden nodig. Micro staat voor klein en dat betekent dat het lichaam deze voedingsstoffen slechts in kleine hoeveelheden gebruikt, maar ze zijn voor het functioneren van de mens onmisbaar. Magnesium valt in de groep mineralen en vitamine D – ja ja, je zou het bijna niet geloven – in de groep vitaminen.

Tekorten in Nederland

In het huidige voedingspatroon van de Nederlander schiet het vooral tekort aan Vitamine A en D, aan de mineralen calcium en magnesium en ook nog eens aan spoorelementen (micro mineralen) koper, ijzer en zink. Niet gek dus dat veel Nederlanders deze voedingstoffen graag willen suppleren. Een tekort aan micronutriënten kan het lichaam erg veel schade toebrengen. Als je terug denkt aan de tijd van de VOC dan herken je vast het fenomeen scheurbuik. Vele bemanningsleden van de scheepsvaart overleden aan scheurbuik. Wat bleek later een vitamine C tekort te zijn. Door simpelweg een tekort aan 1 enkele vitamine kon een strijder al overlijden. Het belang van micronutriënten is groot, heel groot!

Magnesium

Magnesium is een ontzettend belangrijk mineraal dat zich bemoeit met meer dan 300 (!!!!) processen in het menselijk lichaam. Het werkt als natuurlijk kalmeringsmiddel, het kan helpen bij beter slapen (meer over beter slapen lees je in onze vorige blog) en het werkt goed tegen stressreductie. Na de laatste cijfers – meer dan 1,3 miljoen Nederlanders hebben burn-outklachten – is het niet gek dat er een giga tekort is aan magnesium. Bij veel stress wordt – logischerwijs – meer magnesium gebruikt dan normaal en komt de bodem in zicht. Een magnesiumtekort is lastig te meten. Dat komt doordat het bloed slechts 1% van de magnesium in het lichaam bevat. Hierdoor wordt een tekort vaak niet opgemerkt bij een bloedanalyse. Het meeste magnesium bevindt zich in organen, weefsels en botten.

Belangrijk is dat magnesium op zichzelf niet goed wordt opgenomen door het lichaam, vandaar dat het altijd verbonden wordt met een andere stof voor opneembaarheid en hier schuilt het gevaar. In goedkope supplementen wordt magnesium gekoppeld aan een goedkope stof waardoor het niet goed opneembaar is door het lichaam. Hieronder vind je per magnesiumverbinding of het goed opneembar is of niet. Geadviseerd wordt om dagelijks ongeveer 400 milligram magnesium binnen te krijgen.

Hoge biologische beschikbaarheid (goed opneembaar = groen)  –  Lage biologische beschikbaarheid (niet of nauwelijks opneembaar = rood)

Kijk dus bij het suppleren van magnesium goed op de achterkant van het doosje welke vorm van magnesium er gebruikt wordt. De rode, lage biologische beschikbaarheid van magnesium is weggegooid geld!

Vitamine D

Vitamine D is een vet oplosbare (het heeft vet nodig om opgenomen te worden!) vitamine en het klinkt voor veel mensen als de vitamine die kan worden aangemaakt door de huid. Dat klopt! Vitamine D kan ,uit een aantal andere stoffen, worden aangemaakt wanneer de zon en de huid tegelijkertijd in contact zijn met de zon. Belangrijke factor hierin is dat de ogen de zon ook ‘zien’.

Je hebt twee verschillende vormen van vitamine D. De eerste vorm is D3. Deze is terug te vinden in vette vis die het op hun beurt weer uit algen of mossen halen. Vitamine D3 is exact dezelfde vorm als mensen aanmaken onder de huid. De andere vorm van vitamine D is D2. Deze vorm is beschikbaar vanuit paddenstoelen. Deze vorm van vitamine D wordt minder snel omgezet en duurt langer voordat het op dezelfde zogeheten serumhoogte is als bij vitamine D3. In Nederland is de zon maar 5 maanden per jaar sterk genoeg om het lichaam van voldoende vitamine D te voorzien, daarom is suppletie in de donkere maanden absoluut aan te raden. Zeker in tijden van Covid (een griepvirus) is het van groot belang om het immuunsysteem te versterken en laat vitamine D daar nou net erg goed voor werken! Daarnaast werkt vitamine D bij vermoeidheid, pijn in spieren/botten en het gebit.

De referentie inname van Vitamine D is normaliter 10-20 microgram per dag. Deze zou je dus binnen moeten krijgen uit een goede supplementen. Als je het ons vraagt: direct bij de bron (mos of algen) en niet uit een supplement gemaakt van vis.

Finish it

Laten we voorop stellen dat een goede basis van voeding het allerbelangrijkste is voor een gezonde leefstijl. Een basis moet bestaan uit veel verschillende soorten groente, fruit, noten, pitten, zaden en uiteraard uit veel water. Daarnaast kan supplementen gebruik een gezonde leefstijl absoluut bevorderen zolang de juiste keuze gemaakt wordt. Over het algemeen geldt bij supplementen goedkoop = duurkoop, dus check het potje in jouw badkamerkastje nog maar eens… welke vorm van magnesium en vitamine D gebruik jij?

 

nl_NLDutch
en_USEnglish nl_NLDutch