+31 (0) 6 51928950 info@werkatleet.nl

Heb je er wel eens over nagedacht wat het woord ‘breakfast’ betekent?

Het staat voor ‘breaking the fast’ oftewel, doorbreek het vasten. De term breakfast of ontbijten zit ontzettend vast geroest in ons systeem.

Zonder ontbijt ‘s ochtends vroeg kunnen we namelijk de dag niet goed beginnen, toch??

Laten we voorop stellen dat Intermittent Fasting (periodiek vasten) geen dieet is. Het geeft enkel aan dat je binnen een bepaalde periode eet en daarmee een bepaalde periode niet eet. Het is een bekende manier om tijdens een dag meer gecontroleerd om te gaan met je eten. Je mag in de periode van vasten wel producten nuttigen zonder calorieën. Dus water drinken mag!

Je ontbijt is net als iedere maaltijd een belangrijke maaltijd van de dag, dus zorg er hoe dan ook voor dat dit een voedzame is. Wij zijn ontzettend groot fan van havermout met noten, zaden en fruit als ontbijt! Het maakt echter niet uit hoe laat je dit ontbijt nuttigt. Dit kan dus ‘s ochtends vroeg zijn, maar voor het lichaam is het juist goed om dit eens wat later te doen.

Door af en toe te vasten en dus te beginnen met werken, sporten of een andere activiteit zonder dat je gegeten hebt, geef je je lichaam een onwijze boost. Je kunt namelijk denken aan vroeger, toen de mensen nog op jacht moesten om het ontbijt te scoren. Ze werden wakker in de grot, maar zodra de grot verlaten werd om op zoek te moeten naar wat eten… werd het lichaam in de actie stand gezet. Veel focus, een snelle ademhaling en hoge hartslag en vol energie op jacht naar voedsel!

Om het wat meer wetenschap te geven: uit verschillende studies is gebleken dat af en toe vasten je immuunsysteem een boost geeft om cellen in het lichaam te herstellen. Daarnaast zou het een positieve werking hebben op de bloeddruk en verlaging van het (slechte) LDL-cholesterol. Ook is het een ontzettend goede manier wanneer je moeite hebt met afvallen. Je controleert namelijk makkelijker of je niet te veel calorieën nuttigt door de dag heen.
Hoe dan ook: zorg altijd dat de meeste maaltijden voedzaam zijn. Wat is voedzaam? Dat lees je in onze volgende blog!

Let wel op: probeer het eerst een keer met een korte periode van vasten. Je kunt bijvoorbeeld starten met eten om 9 uur ‘s ochtends en dan tot maximaal 7 uur ‘s avonds. Op deze manier mag je binnen 10 uur eten en eet je sowieso 14 uur onafgebroken niet. Voor de meer ervaren vasters is het mogelijk om dit op te schroeven naar 8 uur wel eten en 16 uur niet. Drink voldoende water en luister hierin altijd naar je lichaam!!

Heb je vragen over Intermittent Fasting? Stuur dan gerust een berichtje naar joep@werkatleet.nl.