+31 (0) 6 51928950 info@werkatleet.nl

Huidproblemen, een potentiële oplossing.

16 jaren jong. Met regelmaat heb ik last van huidproblemen. Het grootste deel van het lichaam blijft gespaard, behalve de plek die iedereen dagelijks ziet: mijn gezicht.

Waar het begon met jeugdpuistjes – hoort erbij – kreeg ik ineens rode, droge en schilferige vlekken in mijn gezicht. Met name onder mijn ogen en aan de rand van mijn haar. Erg vervelend voor een jongen die graag in the picture staat. Naarmate ik ouder werd, groeiden deze rode, schilferige vlekken met mij mee. Te pas en te onpas kwamen ze om de hoek kijken. Soms werden de vlekken zo erg dat het ontzettend vervelend werd om veel met mensen in contact te zijn. Nogal lastig voor een jonge, energieke jongen die in de horeca werkt.

26 jaren jong. 10 jaar verder, 6 verschillende huisartsen en 20 verschillende zalfjes geprobeerd, was ik het zo ontzettend beu.

Het was tijd om zelf op onderzoek uit te gaan. Vanuit het geloof dat huidproblemen van binnenuit het lichaam komen, besloot ik me hier volledig op te storten. Ik kwam erachter dat ik een – zo wordt gezegd – chronische huidziekte heb: seborroïsch eczeem. Eczeem met schilfers op hoofdhuid en gezicht. Lekker dan. Gaat nooit meer weg.

27 jaren jong. Vanuit mijn geloof dat de meeste ziektes van binnenuit ontstaan besloot ik ook hier de moed niet op te geven.

Het was tijd om de diepte in te duiken. Ik schreef mezelf in voor de opleiding Orthomoleculair Adviseur Basis (OAB) en rondde deze afgelopen jaar succesvol af. Hierna ben ik direct nóg verder de diepte ingedoken met de vervolgopleiding tot OAG. Orthomoleculair Adviseur Gevorderd. Klinkt wel tof, toch? Voor mij een opleiding die voortgekomen is uit noodzaak. Ik weiger te geloven dat mijn huidprobleem chronisch is en ik er niks aan kan doen om dit te verhelpen.

28 jaren jong. Inmiddels weet ik mijn huidproblemen erg goed onder controle te houden, zijn de vervelende bultjes ver te zoeken en houd ik ook mijn eczeem binnen de perken door het eten van de juiste voeding en het vermijden van de voeding die mijn lichaam vult, maar niet voedt. Naast het eten van de juiste voeding zijn nog meer dingen belangrijk. Wil je weten wat? Lees dan snel verder.

What to eat?

Vitamines en mineralen zijn – net zoals voor de rest van het lichaam – van essentieel belang voor een gezonde huid. Onder andere Vitamine A, C, E en de hele reeks aan B-vitamines hebben een positieve invloed op een goed immuunsysteem. Dat immuunsysteem is op zijn beurt weer noodzakelijk in de strijd tegen ontstekingen. Daarnaast is ook zink van groot belang in strijd tegen een slechte huid.

Deze vitaminen en mineralen vind je voornamelijk terug in pure en onbewerkte voeding als groente, fruit, noten, pitten, zaden, peulvruchten en water. Richt je voornamelijk op biologische voeding wanneer je voeding met de hoogst mogelijke hoeveelheid micronutriënten wil eten. In sommige gevallen zijn de waardes van vitaminen en mineralen zo laag in het lichaam dat het verstandig kan zijn om een tijdje te suppleren. Wanneer je dit gaat doen, kies dan voor een multi vitamine van een merk die is opgezet vanuit orthomoleculair oogpunt. Vitakruid, vitals of bonusan.

Daarnaast schijnen wortels, tomaten, spinazie, knoflook en groene thee door uiteenlopende redenen (check dit verhaal)  goed te helpen tegen huidproblemen. De moeite waard om toe te voegen aan je eetpatroon toch?

Daarnaast is mijn eigen ervaring – en dit is niet op onderzoek gebasseerd, maar het werkt wel!! – dat het eten van bereide groenten je lichaam kan helpen om ontstekingen te remmen. Sommige mensen hebben moeite met het verteren van rauwe groentes en die roepen dus een reactie op. Wanneer je een groot deel van de rauwe groentes gaat bereiden en overdag gaat eten, zul je merken dat je huid rustiger wordt. Ik gebruik mijn zondagmiddag om verschillende groentes als broccoli, bloemkool, aubergine, courgette, paprika en zoete aardappel te bereiden.

What not to eat?

De huid is het grootste orgaan van het menselijk lichaam en is continu bezig met zichzelf te veranderen en te verbeteren. Nou wijzen verschillende onderzoeken uit dat voeding die problemen veroorzaakt in de darmen, ook problemen veroorzaakt in de huid. Zo zijn eczeem, acné en puistjes een ontstekingsreactie in de huid en deze ontstekingen ontstaan vanuit, jawel: de darmen. Wanneer je een intolerantie hebt voor een bepaalde voedingsstof, kan dus zijn dat de huid hier heftig op reageert. Een aantal van de voedingsstoffen waar veel mensen een intolerantie op hebben of heftig op reageren zijn snelle suikers en zuivel.

Snelle suikers lijken bij veel mensen een grote invloed te hebben op hoe de huid reageert. Hierbij kun je denken aan witte pasta, witte rijst, alcohol, brood, snoep, koek, chips, frisdrank etc. Deze producten hebben allemaal een hoge glycemische index (meer daarover in deze blog) en hebben daarmee een grote invloed op de bloedsuikerspiegel. Wanneer dit te veel schommelt worden ontstekingen bevorderd en dat, hebben we zojuist gelezen, is precies hetgeen dat we niet willen.

Zuivel en dan met name lactose houdende zuivel schijnen invloed te hebben op verschillende hormonen in het menselijk lichaam. Lactose heeft dezelfde schommelende invloed op de bloedsuikerspiegel en werkt daarmee ontsteking bevorderend. Daarnaast tonen verschillende onderzoeken (https://www.voedselallergie.nl/allergenen/melk.html, https://www.huidtotaal.nl/slechte-voedingsstoffen-voor-de-huid/ ) dat zuivel een grote invloed kan hebben op de ontwikkeling van eczeem. Nog een product die zeker aan dit lijstje kan worden toegevoegd is chocola. Een combinatie van snelle suikers en lactose brrr. Niet goed voor de huid.

Al deze producten wil je het beste zoveel mogelijk vermijden dus. En ja ik weet het, chocolade laten staan is niet het makkelijkste in het leven, maar je kan het!!

How to live?

Er zijn nog meer factoren van grote invloed op huidproblemen. Zoals ik hierboven vertelde is een goed immuunsysteem noodzakelijk in de strijd tegen ontstekingen. Je krijgt een goed immuunsysteem door het eten van de juiste voeding, door voldoende te slapen (lees deze blog), veel te bewegen (3x per dag 20 minuten buiten), regelmatig te sporten (Via deze link heb je een heerlijke workout), te verbinden met mensen (knuffelen is gezond!!!!), met regelmaat de ontspanning op te zoeken (yin sessie), jezelf uit te dagen en jezelf met regelmaat blootstellen aan kou.

De laatste – blootstellen aan kou – werkt bij mij als een trein. Bijna 2 jaar geleden begon ik met koud douchen en nu gebruik ik ook het ‘extreme’ winterweer in mijn voordeel door mezelf onder te dompelen in koud natuurwater of door buiten, in de sneeuw, te mediteren. Koude training zorgt ervoor dat de bloedcirculatie verbeterd. Door de kou vernauwen je bloedvaten, de bloeddruk gaat omhoog en het bloed wordt met flinke kracht door het lichaam gepompt. Na de kou zakt je bloeddruk weer, maar blijft het effect van de doorbloeding. Door dit proces wordt ook je huid strakker en gladder én droogt je huid minder snel uit!

Het is wel van belang dat je je ademhaling onder controle kunt houden tijdens de koude training. Rustig zitten, staan of liggen, diep door de neus in en langzaam door de mond uitademen. Houd een tempo aan van 5 seconden inademenen en zeker 10 seconden uitademen. Wil je dit proberen, alleen weet je niet zo goed hoe? Stuur je ons toch gewoon een bericht. De makkelijkste weg is via info@werkatleet.nl

Fijne week!

nl_NLDutch
en_USEnglish nl_NLDutch