+31 (0) 6 51928950 info@werkatleet.nl

Het stigma op brood

Het is de afgelopen jaren steeds meer een ding. Het stigma op brood. Er wordt gezegd dat het niet gezond is en dat je het absoluut moet vermijden als je wil afvallen en gezonder wil leven, maar is het wel zo ongezond? Past het wél in een healthy lifestyle? Hoe zit het dan met volkoren brood? Wat is meergranen brood? Welk beleg moet ik pakken?

Volgens onderzoek eet maar liefst 85% van de Nederlanders dagelijks brood. Gemiddeld eten we zo’n 4 sneetjes per persoon per dag. De helft van de Nederlanders gebruikt vrijwel dagelijks hetzelfde broodbeleg, 42% gebruikt standaard twee verschillende soorten en de overige 10 procent… die doet wel eens gek. Die varieert met meer dan drie soorten beleg.

Brood zit zo ingebakerd in het Nederlandse eetpatroon dat het ons leuk leek om hier weer eens een challenge mee op te pakken. Hoe zou het zijn om een week te leven zonder brood. Voorafgaand aan de challenge zaten wij zelf tussen de 2-6 boterhammen per dag. We varieerden hierin ontzettend met ons beleg: vrijwel alle boterhammen waren met pindakaas.

Maar is brood nou wel zo gezond? En welke broodsoort is dan het beste? Wat eet je in plaats van brood?

Heel veel vragen over brood en niet zo zeer een absoluut en concreet antwoord.

De week zonder brood was voor ons een leuke uitdaging. Je komt er namelijk pas achter hoe gewend je ergens aan bent, als je het niet meer kunt of wil doen. Het was de eerste dagen dan ook even zoeken naar een alternatief. Wij aten het brood voornamelijk als tussendoortje, dus hebben we gekozen om dit tussendoortje in te ruilen voor noten in combinatie met extra fruit. Gemak was hierin het belangrijkste.

Waarom noemen we brood gezond of juist ongezond?

De voorstanders van brood noemen de vezels, vitaminen en mineralen. Brood levert onder andere vitamine B1, B6, seleen, zink, ijzer en foliumzuur. Deze voorstanders richten zich wel op volkoren brood.

Tegenstanders van brood noemen over het algemeen vaak als eerste het wit en/of meergranen brood. Bij witbrood worden de tarwekorrels gezeefd en halen we de zemelen en kiemen eruit. Hierdoor blijven er geen vezels over en verliezen we ook een deel vitaminen en mineralen. Meergranen brood wil zeggen dat het brood gemaakt wordt van meerdere graan korrels, maar daar wordt niet bij vermeld of het gehele korrels zijn of niet. Vaak is dit voedingswaarden technisch hetzelfde als witbrood. Niet de beste keuze dus.

Daarnaast zijn er een aantal anti-nutriënten in brood die in grotere hoeveelheden schadelijk kunnen zijn voor ons lichaam. Anti-nutriënten zijn stoffen die planten tegen de buitenwereld beschermen. Brood wordt gemaakt van granen, granen zijn planten. In deze granen zitten bepaalde stoffen om ze te beschermen van vogels en andere dieren (uiteindelijk ook mensen). Een voorbeeld van anti-nutriënten zijn saponinen. Saponinen zijn zeepstoffen die een beschermende werking hebben voor de plant. Echter, als wij te veel van deze stoffen binnen krijgen kunnen ze de darmfuncties verstoren en daarmee ontstekingen bevorderen.

Een ander voorbeeld zijn lectines. Lectines zijn eiwitten die een binding kunnen aangaan met de suikers in ons lichaam. Het zijn giftige stoffen die een plant gebruikt om te overleven en aanvallen tegen te gaan. Wanneer we deze te veel in ons lichaam krijgen, kan het schadelijke effecten hebben op onze darmen.

Wow… als je dit zo leest, moet brood wel erg ongezond zijn. Dat is dus niet helemaal waar, maar het is wel belangrijk om te weten dat een té veel aan brood inderdaad niet de gezondste keuze is. Belangrijk is vooral om gevarieerd te eten, niet iedere dag brood te eten en als je dan brood eet… kies altijd de volkoren variant. Je kunt deze herkennen aan de ingrediëntenlijst: volkorentarwemeel.

Wat moet ik dan eten?

Mocht je echt genieten van brood, dan zou ik je adviseren om de dag (of om de 2 dagen) één moment te genieten van brood. De andere momenten kun je indelen met andere 100% voedzame producten. Je kunt je dag dan starten met een havermout ontbijt + fruit en noten, je lunch genieten van een salade en als tussendoortje genieten van ongezouten noten met een stuk fruit. Zo krijg je zeker te weten voldoende vezels, vitaminen en mineralen binnen. Kies je dan toch voor brood, geef het een voedzaam beleg. Een zelfgemaakte humus, baba ganoush, gegrilde groente, avocado, noten pasta of eens een boerenomelet zijn mooie voorbeelden.

Mocht je hier hulp bij nodig hebben of je hebt gewoon nog wat vragen. Stuur dan een berichtje naar Joep@werkatleet.nl onze foodcoach helpt je graag.

 

 

nl_NLDutch
en_USEnglish nl_NLDutch