Op vakantie ouwe

Vakantie is voor de mens de mooiste mogelijkheid om even uit de dagelijkse sleur te ontsnappen. Even geen email, even geen belletjes, even geen files, geen kantoortuinen, geen thuiskantoor, geen urenlang computerwerk. Een vakantie wordt beschouwd als een ware bron van geluk en is zelfs een essentieel ingrediënt voor een goed leven, aldus verschillende wetenschappers.

Vakantie is een tijdelijke verlossing van verplichtingen van werk of studie. Voor die week of zelfs paar weken dat je op vakantie bent heb je een eindeloze horizon om naar de staren, kun je veel tijd doorbrengen in de buitenlucht en dat is super gezond. Door de grote hoeveelheid daglicht die we vangen voelen we ons vrolijker en slapen we ook beter. Daarnaast zorgt veel tijd in de zon voor de extra aanmaak van Vitamine D. Vitamine D is noodzakelijk om onszelf te kunnen ontspannen en heeft het nog zo veel meer geweldige functies. 

Oftewel: Vakantie is de shit!

Helaas heb je – als je dan eindelijk in America, in Mexico, in Zuid America of ergens in het prachtige Azië terecht komt – een aantal dagen flink nodig om te acclimatiseren. We noemen dit een jetlag.

Jetlag

Wanneer je een verre reis maakt verspring je tussen verschillende time-zones Op het moment dat ik deze blog schrijf 10:44 is in Nederland en is het in Tallahassee, Florida, US om precies te zijn 04:44. Midden in de nacht dus. Doordat wij door ons bioritme (wat dat ook alweer wat lees je in onze vorige blog volledig geconditioneerd zijn op een vast ritme, kost het ons vaak een aantal dagen om te wennen aan het nieuwe ritme. Niet gek. Wel vervelend.

Een jetlag is dus een verstoring van je normale slaap-waak ritme. Onderzoekers geven aan dat je per uur tijdsverschil één dag nodig hebt om te herstellen. Dat zou betekenen als jij een weekje naar Florida gaat, je tot wel 6 dagen nodig hebt om te herstellen! Ben je eindelijk hersteld, mag je alweer terug het vliegtuig in.

Gelukkig voor ons zijn er een aantal fantastische tools om jezelf beter aan te kunnen passen.

Vocht

Een van de grootste oorzaken van een jetlag is uitdroging. Op grote hoogte is de lucht veel droger en de airco in het vliegtuig droogt ons nog eens extra uit. Door extra veel WATER te drinken kun je dit probleem enigszins tackelen. Alcohol en cafeïne houdende dranken drogen het lichaam alleen maar verder uit en zorgen dat de jetlag nog extremer wordt en nog langer aan kan houden. Die kun je dus het beste vermijden voordat je een lange reis gaat maken.

Grounding

Grounding is niks anders dan letterlijk in contact te komen met de aarde. In normaal Nederlands: schoenen en uit en met je blote voeten rondwandelen.

Door direct op blote voeten een (korte) wandeling in het gras of zand te maken of door direct te gaan zwemmen na aankomst geef je je lichaam een goede kans om snel te herstellen van de lange vlucht. Door letterlijk in contact te staan met de aarde begrijpt je biologische klok op welke tijd en welk moment het leeft. Daarnaast geven verschillende artikelen aan dat ontstekingen worden geremd, dat bloedcirculatie wordt gestimuleerd en dat je stress reduceert. Verschillende onderzoeken laten zien dat grounding helpt om je slaap te verbeteren, stress hormonen te reduceren, het immuunsysteem te versterken en nog veel meer. Al deze voordelen werken trouwens ook gewoon bij de grond in jouw tuin, in het park of op het strand van Zandvoort.

Joep. Dit klinkt echt zweverig. Ik weet het. Zo dacht ik er ook over toen ik dit voor het eerst hierover hoorde, maar het werkt echt fantastisch! Niet geschoten is altijd mis, toch?  

Mocht je grounding nou interessant vinden, via deze link vind je een mini docu over de voordelen van grounding.

Vasten

Door (periodiek) te vasten (14 tot 24 uur niet eten) en pas weer te eten in je nieuwe tijdzone geeft het lichaam de kans zich snel aan te passen aan het nieuwe ritme. Heb je wel eens je ontbijt rond 20:00 ’s avonds gegeten? Dat vindt het brein echt ontzettend raar. Zo werkt het ook andersom. Wanneer je voor langere periode niet eet en vervolgens eet in de nieuwe tijdzone, past het brein zich sneller aan. Onderzoeken geven aan dat het lichaam de biologische klok na vastentijd ook een stuk makkelijker kan resetten. 

Sporten in de zon

Het voelt niet heel aantrekkelijk om te gaan sporten (niet een marathon rennen, maar gewoon actief bewegen) wanneer je een beetje suf aankomt op de plaats van bestemming, maar het is juist extra belangrijk om dit wél te doen en dan vooral in de ochtend/begin middag en lekker in het zonnetje. Tijdens en na het sporten komen er allerlei hormonen en neurotransmitters vrij die je een flinke boost aan energie zullen geven. Denk aan de stof adrenaline die ervoor zorgt dat jij de rest van je dag nog met energie tegemoet gaat. Daarnaast zorgt het aan het einde van de dag ervoor dat je goed vermoeid bent, zodat op het momenten dat je in je nieuwe ritme moet gaan slapen, dat dat dan ook makkelijker gaat. Wanneer dat je overdag juist gaat dutten, kost het je lichaam nog meer tijd om zichzelf aan te passen.

Wat kun je het beste vermijden?

Alcohol, slaap pillen en cafeïne kunnen het slaap-waak ritme van nature al verstoren, door deze te nuttigen op de dag van het reizen maak je het alleen maar lastiger voor je bioritme om zich aan te passen en snel te herstellen. Hoe aantrekkelijk het ook klinkt om tijdens de vlucht 3 espresso martini te drinken, is het misschien verstandig om deze lekker te pakken wanneer je veilig en zonder jetlag geland bent.

Nog een paar laatste tips?

Hoe fitter en vitaler je bent, hoe makkelijker je lichaam zich kan aanpassen aan situaties zoals het wisselen in tijdzones. Zorg er dus voor dat je week in week uit werkt aan de energie van jouw leven en aan een sterk lichaam en scherpe geest. Hieronder vind je een checklist die daarbij kan helpen.

Kun jij alle punten dagelijks afvinken?

  • Start je dag met het drinken van 2 glazen water en drink minimaal 2,5 liter over de rest van de dag. Doe dit in een aantal grote hoeveelheden.  
  • Eet 3 stuks fruit, waarvan 1 bes soort zoals blauwe bessen, bosbes, framboos etc
  • Eet 500 gram groente per dag verdeeld over 2 maaltijden
  • Gebruik kruiden en specerijen om mee te koken
  • Beweeg minimaal 1x per half uur
  • Wissel gedurende de dag regelmatig van houding (wissel tussen zittend en staand werken)
  • Sport 3x per week voor minimaal 30 minuten
  • Ga minimaal 3x voor 15 minuten naar buiten zonder afleiding
  • Geen schermen in het eerste uur van opstaan en in het laatste uur voor het naar bed gaan
  • Beperk alcohol tot 1 moment per week
  • Relax, a lot. Waarom zou je je de hele dag zo laten opjagen?
en_GBEnglish