+31 (0) 6 51928950 info@werkatleet.nl

Bijna 60% van de Nederlanders beweegt te weinig 

Oprichter Jeroen is vanaf het moment dat hij een klein jochie was een echte sporter: op het voetbalveld, basketbal, altijd in beweging. Toen hij in de groeispurt belandde kreeg hij echter last van zijn rug. De dokter destijds gaf aan Jeroen dat ziekte van Scheuerman begon te ontwikkelen. Een scheefgroeiende rug. Hij zou daarmee moeten leren leven en weinig sport of beweging meer kunnen doen. Inmiddels 15 jaar later is Jeroen op en top sport en beweegman. Afgestudeerd aan de Fontys Sporthogeschool, talloze certificaten op het gebied van beweging en gezondheid, weet hij als geen ander hoe belangrijk beweging voor het menselijk lichaam is én vooral hoe je meer kunt bewegen. Laten we daar dus vooral van leren. Jeroen legt uit!

De beweegrichtlijn voor volwassenen in Nederland zet in op ten minste twee en een half uur matig intensief bewegen (beweging waarbij de hartslag verhoogt wordt: stevig wandelen of fietsen) en ten minste twee keer bot- en spierversterkende activiteiten doen. De eerste vereiste geeft aan dat je van de 16 uur beweegmogelijkheid per dag (rekenend op 8 uur slaap) slechts 21 minuten wat matig-intensief moet bewegen? Dat betekent inactiviteit van ruim 15,5 uur per dag!!

Laten we eerst eens kijken wat voldoende bewegen je fysiek oplevert.  

Voldoende beweging verkleint de kans op: hart- en vaatziekten, een verhoogde bloeddruk, te hoog cholesterol, op overgewicht, diabetes-type 2. Daarnaast werkt voldoende beweging positief voor je immuunsysteem, is bewegen stress verlagend en is het zelfs de ‘motor voor je hersenen’ aldus Hoogleraar Neuropsychologie Erik Scherder en ga zo maar door. Er zitten fysiek gezien zo ontzettend veel voordelen aan voldoende beweging, dat je je bijna afvraagt waarom het grote deel van de Nederlanders niet voldoende beweegt.

Wellicht dat we hetgeen dat het dichtste bij staat toe kunnen lichten. Naast dat 60% van de Nederlanders niet voldoende beweegt, kampt ook bijna de helft van de Nederlanders met overgewicht. 10% daarvan zelfs met Obesitas, een zware vorm van overgewicht. Overgewicht kan ontstaan door verschillende punten. De twee meest voorkomende zijn de volgende.

1: Er komt meer energie binnen dan eruit gaat. Oftewel er wordt te veel geconsumeerd en te weinig bewogen. Dit wordt ook wel een overschot aan calorie-inname genoemd (energie in = eten/calorieën, energie uit = bewegen)

2: Er wordt te veel (tafel)suiker geconsumeerd. Suiker dat verstopt zit in allerlei kant en klaar maaltijden, frisdranken, fast food en snoepgoed. Door de te grote hoeveelheid suiker, kan het lichaam deze niet meer verwerken in de spieren & hersenen, waardoor het wordt opgeslagen als reserve in de vorm van, jawel: VET

Overgewicht en beweging is dus ontzettend goed aan elkaar te koppelen. Meer beweging maakt het makkelijker om je gewicht op peil te houden. Hierbij is wel de kanttekening dat je ook nog eens gezond eet en voldoende slaap, maar we gaan graag stap-voor-stap.

Hoe kun je meer bewegen door de dag heen?

Er zijn talloze manieren om door de dag heen te bewegen. Een aantal tips van Jeroen die makkelijk toepasbaar zijn gedurende jouw werkdag. Maar voordat je deze tips door gaat nemen is het ontzettend belangrijk om voor jezelf te monitoren hoe veel jij nou daadwerkelijk beweegt, hoe veel je stilzit en hoe veel je slaapt. Schrijf eens op een blaadje hoe jouw dagelijkse patroon eruit ziet en tel de actieve en inactieve momenten om bewust te zijn waar je meer winst kunt behalen. Voor veel mensen zit de inactiviteit gedurende de werkdag, dus laten we daar in ieder geval veel winst behalen!

Zes belangrijke tips om meer te bewegen gedurende jouw dag

  1. Begin je dag met beweging. Start je dag stretchend, wandelend, fietsend of zelfs met een uurtje sport. Op deze manier heb je in ieder geval je eerste portie al binnen. Een kwartiertje wandelen voor je ontbijt is al winst, dus let’s go!
  2. Werk volgens de pomodoro techniek uit de blog focus. Makkelijker meer focus & beweging is er bijna niet.
  3. Zorg dat je standaard tijdens de lunchpauze een wandeling buiten maakt. Cliché, maar we noemen hem toch!
  4. Ieder toilet bezoek of flesje water vullen gaat gepaard met een langere en andere route. Daag jezelf zelfs hierbij uit om iedere keer meer beweging te pakken.
  5. Als je toch weet dat je de trein mist of direct na werk de file inrijdt, waarom zou je dan niet even een extra rondje wandelen. Even de werkdag laten zakken, rondje wandelen en daarna richting huis. Wat heb je liever: 15 minuten koukleumen of tegen rode auto lampen aan kijken of een beetje beweging? Juist, move!
  6. Daag je collega’s uit met actieve challenges. Als je deze link volgt krijg je een challenge van ons cadeau. De challenge kun je uitprinten en op verschillende plekken in jullie kantoorpand hangen. Heb je de challenge volbracht? Mag je deze met een smiley aftekenen. Zo komt door een klein beetje sociale druk iedere collega in beweging. 🙂

Let’s move!

Bron titel: I&O research
Bron overgewicht Nederlanders: Volksgezondheidszorg

nl_NLDutch
en_USEnglish nl_NLDutch