+31 (0) 6 51928950 info@werkatleet.nl

24 hours fasting

24 hours fasting??? WHY!? Jeroen en Joep houden wel van een uitdaging. Wekelijks op zondag middag komen ze samen om een nieuwe uitdaging voor de volgende week te bedenken. Het leuke aan deze challenges is dat er steeds meer fanatiekelingen zijn die meedoen. Een aantal voorbeelden van uitdagingen die ze gedaan hebben: 1100 burpees in een week, 100% vegan eten, een week geen alcohol drinken, elke morgen 15 minuten buiten wandelen voordat iets anders gedaan wordt, wekelijks elke dag 1 mijl hardlopen, een week geen cafeïne nuttigen, een week geen brood eten en nog veel meer. Alle uitdagingen om zichzelf uit de comfortzone te halen, te werken aan een gezonde leefstijl en zich te blijven ontwikkelen.

Dit keer had Joep een uitdaging voorgesteld die al heel erg lang kriebelde. Geïnspireerd door Dr. Ludidi wilde hij graag een keer voor een lange periode onafgebroken vasten: 24 hours fasting was een feit.

Joep deelt in deze blog de ervaringen die hij hieruit gehaald heeft en daarnaast ook informatie over vasten, Intermittent fasting, op nuchtere maag trainen en een aantal lichamelijk en mentale voordelen van vasten.

Ervaring

Op maandagavond om 17:30 at ik, Joep, mijn laatste maaltijd om vervolgens 24 uur lang niks te eten. Doordat ik met regelmaat vast tot 10:00 of 11:00 moet ik zeggen dat de uitdaging me makkelijker afging dan ik had verwacht. Door heel veel water te drinken en druk gefocust te werken, was de dag zo voorbij en naderde het moment om mijn eerste maaltijd te eten snel.

Het moment dat je weer mag eten na 24 uur is echt super. Tijdens het maken van mijn tomatensoep – je start het breken van je vasten met iets kleins en makkelijk verteerbaars – begon mijn maag te knorren en liep het water me letterlijk in de mond. Deze sensatie van smaak en zin om te eten had ik lang niet meer gehad. Heerlijk!! Echt een top challenge. Klein feitje: wist je dat het woord breakfast komt van breaking the fast?

Vasten

Fasting of vasten betekent niets anders dan een periode niet eten. Dit doen we als mens al eeuwen. Soms vrijwillig, maar soms ook niet uit eigen keuze. Toen onze voorouders jagers en verzamelaars waren, wisselden perioden van wel of niet eten elkaar regelmatig af. Ze hadden geen koelkasten om eten te bewaren, ze hadden geen Burgerking, KFC of McDonalds waar je in 3 minuten een ‘maaltijd’ voorgeschoteld kunt krijgen en ze kampten met veel meer potentiële bedreigingen waardoor voedsel geen vaste prik was. Voor veel mensen tegenwoordig klinkt 24 uur niet eten als een regelrechte ramp. Waarom zou je in godsnaam niet eten als je de hele dag zoveel voeding ter beschikking hebt?

Ons lichaam is genetisch gezien exact hetzelfde als in de tijd van jagers en verzamelaars. De technische ontwikkelingen gaan echter sneller dan ons lichaam bij kan houden en precies dat is de reden waarom het af en toe eens goed is om je systeem te resetten. Vasten heeft onwijs veel gezondheidsvoordelen, dat durven we wel te stellen. Daarover later meer.

Intermittent Fasting (IF)

Met Intermittent Fasting zijn we al langer bekend en dat passen we dan ook met regelmaat toe. IF staat voor periodiek vasten. Het houdt in dat je bepaalde periodes wel eet en bepaalde periodes niet eet. Juist, dat doet iedereen in principe al, want als je slaapt eet je natuurlijk niet. Alleen de methode met IF richt zich op een periode vasten dat langer is dan 12 uur. Er zijn heel veel verschillende manieren en methodes om dit toe te passen, maar een veelgebruikte is 16 – 8.

16 uur vasten en vervolgens in 8 uur tijd eten. In deze 8 uur zorg je dan dat je alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt. Om het optimale effect te hebben is het voornamelijk van belang dat je in de 8 uur eatingwindow – zoals de 8 uur wel eten genoemd wordt – pure, onbewerkte voeding binnen krijgt. Veel groente & fruit, ongezouten & ongebrande noten, pitten & zaden, volle granen, water als de basis.

Nuchtere maag trainen

De keuze waarom Jeroen en ik regelmatig vasten zit hem in het op nuchtere maag trainen. Het is voor onze sport – CrossFit – van groot belang om heel veel kracht en energie te kunnen leveren. Eten verteren kost ons lichaam ontzettend veel energie, waardoor we nooit binnen 3 uur voor een training nog willen eten. In de ochtend trainen betekent dat dus op nuchtere maag trainen. Glas water, kop koffie en knallen maar. Meer over sporten en voeding lees je een van onze vorige blogs.

Je leest wel eens dat het noodzakelijk is om te ontbijten voordat je traint. Hierbij durf ik te zeggen dat dat echt regelrechte onzin is. Doordat wij de hele dag door voeding binnen krijgen, slaat ons lichaam veel vet en koolhydraten op voor later gebruik. Koolhydraten worden opgeslagen als glycogeen in de spieren en de lever. Op het moment dat je kracht moet leveren wordt de energie als eerste vrijgemaakt vanuit de glycogeenvoorraad. Deze voorraad is niet eindeloos, dus wanneer deze out of stock raakt, zal energie ergens anders vandaan gehaald moeten worden. Juist, uit de vetvoorraad. Het lichaam is ontzettend krachtig om dit te kunnen doen, alleen je moet het wel de tijd geven om hieraan te wennen. Luister goed naar je lichaam en voel aan tot welk niveau jij inspanning kunt leveren op nuchtere maag.

De voordelen

Allright komt ie.

Betere vetbranding, gewichtsbeheersing, fitter en energieker, verbetering hormoonbalans, resetten lichaam, verbetering energie niveau, gewicht verliezen, minder afhankelijk van koolhydraten, minder afhankelijk van voeding, breken met suikerverslaving, leer je lichaam beter kennen, makkelijker om gezond te eten.

Dit zijn een aantal wetenschappelijk bewezen voordelen van Intermittent Fasting. Dat klinkt alsof het de moeite waard is om te proberen, toch?

Mocht je meer willen weten over de wetenschappelijke voordelen dan raad ik je aan de volgende boeken te lezen: de Dr. Ludidi vastenmethode, Intermittent Fasting (Nanneke Schreurs & José van Riele). Bovenstaande wetenschappelijk voordelen komen uit beide boeken en uit verschillende online artikelen.  (https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMra1905136 , https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/2623528 )

Maak er een mooie week van en zoals altijd: bij vragen neem je contact op je met food coach Joep via joep@werkatleet.nl

 

nl_NLDutch
en_USEnglish nl_NLDutch