Selecteer een pagina

Toen ik 16 jaar was kampte ik regelmatig met huidproblemen. Het grootste deel van het lichaam bleef gespaard, behalve de plek die iedereen dagelijks ziet: mijn gezicht.

Waar het begon met jeugdpuistjes – hoort erbij – kreeg ik ineens rode, droge en schilferige vlekken in mijn gezicht. Met name onder mijn ogen en aan de rand van mijn haar. Vervelend, maar kunnen we wel mee leven. Naarmate ik ouder werd, werden deze vlekken groter en kwamen ze te pas en te onpas om de hoek kijken. Soms werden de vlekken zo erg dat het ontzettend vervelend werd om voor een groep te spreken. Nogal lastig als je voor je werk met regelmaat voor groepen staat en spreekt.

10 jaar verder, op 26 jarige leeftijd, 6 verschillende huisartsen en 20 zalfjes geprobeerd, was ik het zo ontzettend beu. Ik vond het tijd om zelf op onderzoek uit te gaan. Vanuit het geloof dat huidproblemen van binnenuit het lichaam komen, besloot ik me hier volledig op te storten. Ik kwam erachter dat ik een – zo wordt gezegd – chronische huidziekte heb: seborroïsch eczeem. Eczeem met schilfers op hoofdhuid en gezicht. Lekker dan. Gaat nooit meer weg.

Inmiddels ben ik 29 lentes jong. Drie (orthomoleculaire) opleidingen, begeleider van EMB testen, in opleiding voor medische basis kennis en 100’en boeken verder. Inmiddels weet ik mijn huidproblemen erg goed onder controle te houden, zijn de vervelende bultjes ver te zoeken en houd ik ook mijn eczeem binnen de perken. Naast het eten van de juiste voeding zijn nog meer dingen belangrijk. Wil je weten wat? Lees dan snel verder.

What to eat?

Vitamines en mineralen zijn – net zoals voor de rest van het lichaam – van essentieel belang voor een gezonde huid. Onder andere Vitamine A, C, E en de hele reeks aan B-vitamines hebben een positieve invloed op een goed immuunsysteem. Dat immuunsysteem is op zijn beurt weer noodzakelijk in de strijd tegen ontstekingen. Daarnaast is ook zink van groot belang in strijd tegen een slechte huid.

Deze vitaminen en mineralen vind je voornamelijk terug in pure en onbewerkte voeding als groente, fruit, noten, pitten, zaden, peulvruchten en water. Richt je voornamelijk op biologische voeding wanneer je voeding met de hoogst mogelijke hoeveelheid micronutriënten wil eten. In sommige gevallen zijn de waardes van vitaminen en mineralen zo laag in het lichaam dat het verstandig kan zijn om een tijdje te suppleren. Wanneer je dit gaat doen, kies dan voor merken die zijn opgezet vanuit orthomoleculair oogpunt. Een aantal voorbeelden zijn Vitakruid (10% korting code: Orthojoep), Vitals, Bonusan.

Daarnaast schijnen wortels, tomaten, spinazie, knoflook en groene thee door uiteenlopende redenen (Check)  goed te helpen tegen huidproblemen. De moeite waard om toe te voegen aan je eetpatroon toch?

Daarnaast is mijn eigen ervaring – en dit is niet op onderzoek gebaseerd, maar het werkt wel!! – dat het eten van bereide groenten je lichaam kan helpen om ontstekingen te remmen. Sommige mensen hebben moeite met het verteren van rauwe groentes en die roepen dus een reactie op. Wanneer je een groot deel van de rauwe groentes gaat bereiden en overdag gaat eten, zul je merken dat je huid rustiger wordt. Ik gebruik mijn zondagmiddag om verschillende groentes als broccoli, bloemkool, aubergine, courgette, paprika en zoete aardappel te bereiden.

Verder is omega 3 ONMISBAAR in strijd tegen ontstekingen. Het wordt ook wel een ontstekingsremmende vetzuur genoemd. Je hebt een aantal verschillende soorten vetten. Twee daarvan zijn omega 3 en omega 6. Omega 3 is ontstekingsremmend en omega 6 is ontstekingsbevorderend. Je hebt ze beiden nodig om goed te functioneren. In het meest optimale geval zijn deze twee vanuit het eetpatroon met elkaar in balans (1 op 1 tot 1 op 3), maar in het huidige eetpatroon zijn deze compleet uit balans. Deze zijn nu vaak 1 op 15 tot 1 op 20.

Je kunt meer omega 3 binnen krijgen door het eten van vette vis (makreel, kabeljauwlever, zalm, sardines, ansjovies) of door het suppleren van visolie of algenolie.

What not to eat?

De huid is het grootste orgaan van het menselijk lichaam en is continu bezig met zichzelf te veranderen en te verbeteren. Nou wijzen verschillende onderzoeken uit dat voeding die problemen veroorzaakt in de darmen, ook problemen veroorzaakt in de huid. Zo zijn eczeem, acné en puistjes een ontstekingsreactie in de huid en deze ontstekingen ontstaan vanuit, jawel: de darmen. Wanneer je een intolerantie hebt voor een bepaalde voedingsstof, kan dus zijn dat de huid hier heftig op reageert. Een aantal van de voedingsstoffen waar veel mensen een intolerantie op hebben of heftig op reageren zijn snelle suikers en zuivel.

Snelle suikers lijken bij veel mensen een grote invloed te hebben op hoe de huid reageert. Hierbij kun je denken aan witte pasta, witte rijst, alcohol, brood, snoep, koek, chips, frisdrank etc. Deze producten hebben allemaal een hoge glycemische index (meer daarover in deze blog) en hebben daarmee een grote invloed op de bloedsuikerspiegel. Wanneer dit te veel schommelt worden ontstekingen bevorderd en dat, hebben we zojuist gelezen, is precies hetgeen dat we niet willen.

Alcohol valt ook onder de kop snelle suikers. Alcohol is een toxische stof die door de lever moet worden afgebroken. Het brengt op veel verschillende plekken schade aan in het lichaam. Het droogt je lichaam uit, waardoor eczeem meer zichtbaar wordt.

Zuivel en dan met name lactose houdende zuivel schijnen invloed te hebben op verschillende hormonen in het menselijk lichaam. Lactose heeft dezelfde schommelende invloed op de bloedsuikerspiegel en werkt daarmee ontsteking bevorderend. Daarnaast tonen verschillende onderzoeken (deze en deze ) dat zuivel een grote invloed kan hebben op de ontwikkeling van eczeem. Nog een product die zeker aan dit lijstje kan worden toegevoegd is chocola. Een combinatie van snelle suikers en lactose brrr. Niet goed voor de huid.

Allergenen en intoleranties kunnen schade toebrengen aan het immuunsysteem en aan de darmen. Door allergenen en intolerantief kan eczeem vaak goed zichtbaar worden. Veel voorkomende intoleranties en allergenen zijn: koemelk, gluten, tarwe, citrusvruchten, lactose, pollen en huisstof.

Omega 6 rijke producten (halvarine, margarine, plantaardige oliën behalve kokosolie, bewerkte producten, pindakaas) kun je het beste zoveel mogelijk vermijden. Zorg dat je bakt in kokosolie of biologische room/grasboter en eet zoveel mogelijk onbewerkte voeding.

Nachtschadegroenten (groenten die van zichzelf in de schaduw groeien) schijnen ook een behoorlijke invloed te hebben op huidproblemen als eczeem. Een aantal van deze groenten zijn aubergine, paprika, tomaat, witte aardappel en rode peper.

Al deze producten wil je het beste zoveel mogelijk vermijden dus. En ja ik weet het, chocolade laten staan is niet het makkelijkste in het leven, maar je kan het!!

Stress

Een andere grote invloed op huidproblemen is stress. Stress in negatieve zin dan wel te verstaan. Stress is vanuit de oermens gericht op overleving. Stel je botst per ongeluk tegen een tijger op, dan krijg je een stressprikkel om of heel hard weg te rennen, heel hard te kunnen vechten of flink te bevriezen. Tegenwoordig rennen we niet vaak meer tegen een tijger aan, maar zijn er wel veel prikkels die lijken op de tijger. Wat te denken van je instagram doorscrollen, alle emailtjes die je krijgt, alle sociale afspraakjes die je hebt of alle deadlines die je moet halen?

Als je langere tijd onder deze invloed van stress staat, zorgt dat voor een vergrote aanmaak van de hormonen testosteron (hierdoor krijg je die opgefokte reacties als je veel stress hebt) en cortisol. Door cortisol wordt het immuunsysteem en de spijsvertering verzwakt, omdat het lichaam bezig is met overleven en zich even niet hoeft te focussen op alle vitamientjes binnen te krijgen. Door een verzakt immuunsysteem en een verminderde darmwerking worden ontstekingen minder geremd en heeft dit een grotere kans op onzuiverheden als acné of eczeem.

Stress kun je verlagen door een aantal van de volgende punten. Mijn advies is om met kleine stapjes te beginnen en wekelijks 1 van de actie punten toe te voegen.

  • Eerste uur van de dag zonder telefoon
  • Dagelijks een aantal momenten met de ogen dicht en rustig door de neus ademen
  • 10 keer per dag naar buiten
  • Wandeling maken tijdens de lunch (zonder telefoon)
  • Yin Yoga (typ eens in bij youtube en probeer)
  • Laatste twee uur van de dag geen schermen (gebruik deze tijd om een gezond ontbijtje en lunch te maken)
  • Lees het boek stress less accomplish more
  • Weekenden zonder social media
  • Stop met het Nieuws kijken  

How to live?

Er zijn nog meer factoren van grote invloed op huidproblemen. Zoals ik hierboven vertelde is een goed immuunsysteem noodzakelijk in de strijd tegen ontstekingen. Je krijgt een goed immuunsysteem door het eten van de juiste voeding, door voldoende te slapen (lees deze blog), veel te bewegen (3x per dag 20 minuten buiten), regelmatig te sporten (kan nu gewoon via ons youtube kanaal), te verbinden met mensen (knuffelen is gezond!!!!), met regelmaat de ontspanning op te zoeken (yin sessie), jezelf uit te dagen en jezelf met regelmaat blootstellen aan kou.

De laatste werkt bij mij als een trein. Sinds 2 jaar douche ik iedere ochtend koud en nu gebruik ik ook het ‘extreme’ winterweer in mijn voordeel door mezelf onder te dompelen in koud natuurwater of door buiten te mediteren. Koude training zorgt ervoor dat de bloedcirculatie verbeterd. Door de kou vernauwen je bloedvaten, de bloeddruk gaat omhoog en het bloed wordt met flinke kracht door het lichaam gepompt. Na de kou zakt je bloeddruk weer, maar blijft het effect van de doorbloeding. Door dit proces wordt ook je huid strakker en gladder én droogt je huid minder snel uit!

Het is wel van belang dat je je ademhaling onder controle kunt houden tijdens de koude training. Rustig zitten, staan of liggen, diep door de neus in en langzaaaaaaammmmmmm door de mond uitademen. Wil je dit proberen, alleen weet je niet zo goed hoe?

Verder is het belangrijk om je energie on point te houden. Hoe je dat doet lees je in deze blog.

Teamdagen

Jeetje wat een boel informatie.

Team Werk Atleet traint medewerkers bij bedrijven om op rustig tempo aan deze verschillende stappen te werken. We organiseren teamdagen waarin we werken aan ontspanning, aan kennis over voeding, aan het verbeteren van de slaap en nog veel meer. Mocht dit nou passen bij jouw organisatie of wil je gewoon eens wat ideeen uitwisselen. Stuur je dan een mailtje naar Joep@werkatleet.nl ?

Fijne week en groetjes,

Joep Rovers
Orthomoleculair adviseur gevorderd en eigenaar Werk Atleet  

nl_NLDutch